Versus The World – She Sang The Blues

THUISVOELEN – ‘Muziek is mijn leven.’ Aan het woord is Wouter Dielesen, en al snel nadat hij begint met praten blijkt dat hij niet overdrijft. Hij schrijft voor de Slagwerkkrant, OOR, Aardschok én Up Magazine, en drumt in de punkrockband Note To Amy. In zijn huis in Den Bosch doet een kamer dienst als walk-in-platenkast.

Dielesen heeft al vaker nagedacht over het perfecte liedje. ‘Bij het bepalen daarvan kan je natuurlijk uitgaan van nummers met een traditionele songopbouw; intro, couplet, refrein, couplet, refrein, brug, refrein, refrein, einde. Precies zoals The Beatles en duizenden andere muzikanten die gebruikten en nog steeds gebruiken. Songs kunnen ook extra overtuigen als ze over een hook beschikken; een te gekke riff, een vette drumfill, een mooie (zang)harmonie, een toffe break of een uithaal bijvoorbeeld. Maar natuurlijk ook door een tekst die je raakt of een melodie die je iets doet.’

Bovendien kan een nummer de perfecte song worden door een gebeurtenis of een herinnering die je aan een liedje hebt, meent hij. ‘Bijvoorbeeld de soundtrack van je ultieme vakantie, het nummer dat je draaide tijdens je eerste keer, of een song die je hoorde tijdens het huwelijk of de begrafenis van een dierbare. Maar misschien nog belangrijker is de vraag of een nummer prikkelt, letterlijk zelfs. Bij mij is een song pas écht goed als ik er kippenvel van krijg.’ De drummer noemt Bad Religion, Kyuss en Nasum als favoriete bands. ‘Daarbij heb ik aardig wat favoriete songs. Allemaal kanshebbers. Dat gold ook voor I Won’t Spend Another Night Alone van The Ataris, mijn ultieme liefdesliedje. Ook houd ik enorm van snelle muziek, harde dingen, extreme dingen en lomp geweld.’

Toch nomineert hij uiteindelijk een ander nummer: She Sang The Blues van Versus The World, een punkrockband uit Santa Barbara, Californië (‘Als je daar vandaan komt dan moet je wel vrolijke muziek maken.’). Afkomstig van het album Drink. Sing. Live. Love. uit 2012. ‘Deze song bevat zo’n beetje alle elementen die ik genoemd heb; een tamelijk traditionele popsongopbouw en verschillende hooks in de vorm van spannende breaks, uithalen van zanger/gitarist Donald Spence en een gierende gitaarsolo van Chris Flippin (bekend van Lagwagon). Dit nummer en zijn tekst geven me keer op keer kippenvel. Zelfs na 50 keer draaien.’

My mother’s records found me
Hungry I devoured every tune
I still dream of distant seas when I hear her sing the blues
She said ‘we are what we listen to’

Hij zag de band in 2012 op het Belgische punkrockfestival Groezrock, als een van de vroegste acts op de tweede dag. ‘Ik was er de eerste avond vroeg in gaan liggen, dus was als een van de weinige bezoekers op dat tijdstip alweer fit. Ze speelden in een tent en het voelde haast als een privéoptreden. Misschien stonden er 200 man, de rest van het festival lag nog op één oor. Die show was de eerste keer dat ik She Sang The Blues hoorde. Ik heb meteen na afloop de plaat gekocht.’

Dat hij de tekst zo waardeert komt volgens Dielesen vooral doordat hij zich erin herkent. ‘En dan met name in de refreinregel “We are what we listen to”. Die is zo raak. Alles in mijn leven draait namelijk om muziek. Ik drum al jaren in bandjes, ben sinds het staartje van mijn studietijd als muziekjournalist actief voor verschillende media, heb inmiddels bijna al mijn muziekhelden wel geïnterviewd, ga constant naar shows en festivals, luister eindeloos veel muziek en heb zelfs een groot deel van mijn sociale leven en vriendenkring te danken aan muziek.’

‘Zoals de zanger in de song zingt dat bepaalde nummers uit zijn jeugd nog steeds specifieke gevoelens bij hem oproepen (“I still dream of distant seas when I hear her sing the blues” en “When I heard Tom sing The Green Grass of Home, I knew I was home”), zo zit ook mijn leven vol met momenten met bijbehorende soundtracks. Als Donald over muziek zingt: “You are my home”, dan herken ik dat gevoel. Waar ik ook ben, als ik mijn muziek bij me heb of hoor, ben ik thuis.’ Hij herhaalt: ‘Muziek is mijn leven.’

P.S. Heeft Wouter Dielesen dan zelf ook een speciaal moment waar hij bij dit nummer aan moet denken? Hij antwoordt eerst ontkennend, maar komt dan toch met een antwoord. ‘Dit is de ideale plaat voor als ik vrijdag uit mijn werk kom en zin heb om blij het weekend in te gaan.’

Geef een reactie

