R. Kelly – Ignition (Remix)

DANSBAARHEID – Dit blog moet natuurlijk geen opsomming van louter rockliedjes gaan worden. Daarom gaat het vandaag over R&B. Om precies te zijn, over één van mijn grote idolen: R. Kelly. Op muzikaal gebied dan. Daarbuiten: not so much.

Ik groeide op als kind in de jaren ’90, en rond mijn twaalfde kreeg ik via de soundtrack van Space Jam voor het eerst iets mee van hiphop en R&B. De hoogtepunten: Hit ‘em High met bijdragen van ongeveer iedere destijds actieve rapper en de wereldberoemde ballade I Believe I Can Fly van R. Kelly. Een zanger die toen nog met een half been in de gospel stond en even later zelfs een ballade met Céline Dion opnam.

Rond de millenniumwisseling maakte R. een drastische omslag. Zijn nette pakken verdwenen in het closet en de bandana’s kwamen ervoor in de plaats. De invloeden van gospel verdwenen naar de achtergrond, hiphop werd prominenter. Zo ging hij met succes samenwerken met Jay-Z. In 2003 verscheen een van zijn meest legendarische albums: Chocolate Factory. Ik ben waarschijnlijk een van de weinige mensen die bij die woorden aan The King of R&B denkt, en niet aan een landschap voor lollies en suikerstokken.

Het was rond die tijd dat ik een elitaire en snobistische rockist werd. Ik gooide zonder na te denken de mp3-mapjes ‘Hiphop’ en ‘R&B’ van mijn computer. Daar kon ik me als serieuze muziekjournalist in spe niet meer mee bezig houden. Het duurde jaren voor ik erachter kwam dat ik fout zat. Iedere muziekjournalist heeft andere liefhebberijen, zelfs de meest rock-geörienteerden. Is het niet hiphop, dan wel kerstliedjes. Met pijn en moeite heb ik de collectie langzaam weer opgebouwd. Het eerste nummer wat ik opnieuw downloadde: the remix to Ignition.

Laat me een beter nummer horen voor tijdens het uitgaan dan dit, en ik doneer honderd euro aan een goed doel naar jouw keuze. Volgens mij bestaat het niet en gelukkig delen veel dj’s mijn mening. Het komt een paar keer per jaar voor dat ik wakker word en een appje met geluidsfragment op me staat te wachten. Verzonden om 3 uur 26. Ook zonder begeleidende tekst van de afzender weet ik dan wel hoe laat het is. Veel geruis, geroezemoes en andere uitgaansgeluiden. En ergens daartussen: een staccato beat, een zalvende stem. En dan de zangregels van het übercatchy refrein, die precies het uitgaansleven verwoorden.

It’s the remix to ignition
Hot and fresh out the kitchen
Mama rollin that body
Got every man in here wishin’
Sippin’ on coke and rum
I’m like so what I’m drunk
It’s the freakin’ weekend, baby
I’m about to have me some fun

Op de één na laatste dag van het jaar kun je me doorgaans vinden in de Bitterzoet. Het uitluiden van 2013 was extra legendarisch. Verschillende dj-teams namen het tegen elkaar op, draaiden hun beste club anthems om zoveel mogelijk heupen aan het bewegen te krijgen. Dit ging in verschillende rondes met verschillende thema’s. Eén van de rondes was R. Kelly. Een half uur lang alleen maar R. Kelly. Ik zou graag hier zeggen dat het de beste clubnacht ooit was, dat zou voor het verhaal natuurlijk het beste einde zijn. De waarheid is dat het zelfs mij op een gegeven moment wel een beetje ging vervelen. Ik was ook nog praktisch de enige op de dansvloer. Maar van geen enkele andere artiest zouden back-to-back nummers toch een dikke twintig minuten lang blijven boeien. Dat is de kracht van Kells.

P.S. CJP Magazine publiceerde in 2013 een fan-tas-tisch lijstje (understatement) met 17 redenen waarom R. Kelly een baas is. Lees de licht aangepaste webversie hier.

P.P.S. Er is ook een originele variant van Ignition. Deze opsomming van autorijden-gerelateerde innuendo’s is vrijwel onbekend. Degene die er ooit de potentie tot de uiteindelijke hit hierboven in hoorde verdient een standbeeld.

P.P.P.S. R. Kelly verdient drie postscriptums. Luister hieronder naar een playlist met een selectie van zijn beste werk, door Perfects.nl.

Geef een reactie

