Nick Cave & The Bad Seeds – Into My Arms

HERINNERINGPim van de Werken heeft als producer en artiest al een behoorlijke voetdruk achtergelaten op de Utrechtse muziekscene. De heilige geest is nooit ver bij projecten als Jesus & the Christians of The Virgin Army. Op het moment van binnenvallen is hij in zijn studio in Overvecht aan het werk aan een Syrische feesttrack van Gharib. Ooit was hij ook nog gitarist bij Silence Is Sexy. Nu deelt hij zijn favoriete liedje (van de dag) met Luisteren Is Zilver.

Pim van de Werken in zijn studio in Utrecht.

Pim van de Werken in zijn studio in Utrecht.

Voor hij begint te vertellen geeft ook hij aan hoe moeilijk de term ‘beste popliedje ooit’ is. ‘Ik zou dit met wel 200 nummers kunnen doen.’ Op een andere dag had hij zomaar Eels, 16 Horsepower, The Cure of U2 kunnen uitkiezen. Vandaag is het echter vandaag, dus gaat de producer voor Nick Cave & The Bad Seeds met Into My Arms.

‘Het is een soort liefdesliedje voor iemand die in god gelooft, vanuit het oogpunt van iemand die dat niet doet. Die thematiek staat heel dicht bij me. Hij schreef het voor zijn Braziliaanse ex-vrouw (Viviane Carneiro, red.). Toen ik het nummer leerde kennen zat ik in precies dezelfde situatie.’

I don’t believe in an interventionist God
But I know, darling, that you do
But if I did I would kneel down and ask Him
Not to intervene when it came to you

‘Het is een supereffectief popliedje, qua melodie en akkoorden.’ Toch zou dit voor 3FM veel te duister zijn, meent Van de Werken. ‘Melancholische muziek heeft toch een beetje het stigma dat de luisteraars na het luisteren zeggen: “zo, en nu even in m’n armen snijden”. Een band als Coldplay is gewoon aai-over-je-bol-muziek, daar zit altijd troost in. Chris Martin zingt altijd dingen als “I will try to fix you”. Nick Cave biedt geen oplossing, hij zegt nergens dat het goedkomt. Als je deze tekst hoort weet je niet eens of ze uit of bij elkaar zijn. Daardoor zit er veel meer gevaar in, het heeft een randje.’

And I don’t believe in the existence of angels
But looking at you I wonder if that’s true
But if I did I would summon them together
And ask them to watch over you

‘Ik ben zo iemand die nog hele albums luistert. In dit geval is dat dan The Boatman’s Call, een uitstekende zondagochtendplaat. Eigenlijk is dit nummer best wel saai. Ik ben een producer, maar ik kies nu een nummer waarbij er op dat gebied bijna niks gedaan is. Het is een man met zijn piano, een basgitaar, en hier en daar hoor je wat smakjes of een voet op een pedaal. Toch pakte het me meteen. Het komt door die kaalheid heel oprecht over. Bovendien ging het zo letterlijk over mij dat ik de tekst zelf had kunnen schrijven.’

Normaal gesproken is Van de Werken helemaal geen tekstenluisteraar, zegt hij. ‘Van veel nummers weet ik niet eens waar ze over gaan. Er zijn hooguit wat woorden die tot me doordringen. Bij 16 Horsepower is de religieuze lading ook heel duidelijk, maar ik heb geen idee wat ‘ie precies zegt. Misschien is dat wel goed ook, dan kun je je eigen ideeën erbij vormen.’

P.S. Van de Werken heeft nog een tip voor mede-Cave-fans. In december verschijnt de documentaire 20.000 Days On Earth. ‘Het gaat over één dag uit het leven van Nick Cave, maar dan in scene gezet.’

P.P.S. De Braziliaanse ex van Cave is nog steeds zijn ex, maar Van de Werken heeft meer geluk gehad. ‘Ik heb een paar engelen bij elkaar geroepen, dat bleek toch te werken.’

Geef een reactie

