Hydroboyz – Hindabuilding

FESTIVALVREUGDE – Vandaag is het zaterdag 9 augustus. Hiphopfans, sfeerproevers én bitchende buurtbewoners hebben die dag allang aangekruist op de kalender. Het Amsterdamse Oosterpark staat helemaal op zijn kop door het jaarlijkse festival Appelsap.

Voor mij wordt het het derde jaar op rij dat ik ga. Van vorig jaar staat vooral het optreden van de Amerikaanse grootheid Waka Flocka Flame me bij, dat na vier nummers zo uit de hand liep dat de show ter plekke gecanceld werd.

Bij mijn eerste Appelsap in 2012 was Hydroboyz het absolute hoogtepunt. Niet muzikaal (dat was Disclosure), niet qua feestje (dat was The Opposites), maar qua festivalgevoel. Nog voor de show begon was lid Hydro zo dronken dat hij een backflip in het publiek probeerde te maken. Hij haalde het niet en kukelde vol op zijn rug, maar krabbelde weer overeind en maakte het optreden af (zij het met een wat dubbele tong). Dronken kunnen mensen echt meer pijn weerstaan.

Op zoek naar die coke alsof dat geen fijne shit is

maar als het bruin of wit is

ben ik ready voor m’n business

Naast hem stond de iets professionere MocroManiac. Scherpe teksten, heel ritmische woordenwaterval en een wat nasale stem. Hij is een crimineel-gone-rapper, dus thema’s als drugshandel en geweld keren nog al eens terug. Maar let op: bij de releaseparty van zijn solo gemaakte mixtape eerder dit jaar stond hij nuchter op het podium. Ik zal de zin herhalen, want dit is een unicum in de Nederlandse hiphopscene: MocroManiac stond nuchter op het podium. Pas bij de laatste twee nummers nam hij een paar slokken uit een fles Hennessy. Het imago moet natuurlijk wel intact blijven.

Vorige maand was de rapper nog te zien op de publieke omroep. De omstreden Zomergast Jim Taihuttu liet een clip van MocroManiac zien en vatte zijn carrièrestap samen in een prachtige zin. ‘Van de top 600 criminelen van Eberhart van der Laan naar de top 40.’ Helaas was presentator Wilfried de Jong niet heel alert en ging de tekstuele schoonheid verloren in onbegrip.

Bron: Noisey

MocroManiac (l) en Hydro, bron: Noisey

Sinds maart zijn de Hydroboyz niet meer één geheel. Van Mani verwacht ik dat hij de straatfähige versie van Ali B gaat worden. Hydro heeft ook een liedje uit. Daar verwacht ik verder weinig van.

Wat overblijft zijn de enkele hits, of Bijlmerbangers zo u wilt, die Hydro en Mani samen aan de wereld schonken. Bel Me is ongetwijfeld de meest gebruikte ringtone in Amsterdam-Zuidoost en het eerder subtiel aan gerefereerde Hennezzy (sic) is een ultieme partytrack. Maar bovenaan staat Hindabuilding (letterlijk, de video staat hierboven). Een verhaal over een cocaïnedeal gone wrong, inclusief Scarface-sequentie in de videoclip.

P.S. Het hierboven nog onbehandelde voormalige Hydroboyz-lid RQS laat ik even buiten beschouwing. De streets hebben me ingefluisterd dat het een snitch is (waarmee diezelfde streets zelf ook snitchen, maar dat terzijde). Jammer, want zijn teksten waren misschien wel het sterkst.

Geef een reactie

